Wandeling buitenplaats Voorlinden

Op woensdag 18 mei zijn leden en belangstellenden welkom bij een wandeling op de buitenplaats Voorlinden, Buurtweg 90, onder leiding van natuurgids Kees Pinster. Voorlinden begint haar geschiedenis als buitenplaats reeds in de 17e eeuw onder de beschrijving “hofstede Hoochduyn ofte ’t Huys Voorlinde”. Omstreeks 1803 is door de landschapsarchitecten Johan David Zocher sr. en jr. het park opnieuw ingericht met bomenlanen, de landschappelijke vijver en weiden met boomgroepen. Als omstreeks 1910 Hugo Loudon de nieuwe eigenaar wordt van Voorlinden laat deze in 1911-1913 de huidige villa ontwerpen en bouwen door de Engelse architect Johnston en Leonard Springer leverde een bijdrage aan het tuinontwerp.

De 40 ha. grote buitenplaats komt in 1949 in handen van de PTT en in 2011 wordt Joop van Caldenborgh eigenaar en in 2013 stichter van museum Voorlinden.

De ligging van deze buitenplaats tussen de Buurtweg en Meijendel maakt dit gebied zo boeiend vanwege de overgangen in landschapstypen. De laaggelegen weiden met de grote landschappelijke waterpartijen, het binnenduinbos op de overgang via het steile duin naar het duinterrein dat aansluit op het gebied van Meijendel bieden de natuur volop kansen.

We verzamelen om 10.00 uur op het parkeerterrein nabij de Buurtweg.

Duur van de wandeling ca. 2 uur.

Kosten deelname: gratis voor leden en € 2.00 voor niet leden.

Informatie: Ber Hubben, tel. 070 5117660 en email: beringe(at)casema.nl

Wim Westgeest, tel. 06 51005946 en email: wwestgeest8(at)gmail.com